Beste zorgaanbieder,
De inkoop van de Jeugdwet-WMO 2020 is inmiddels afgerond. Afgelopen zomer is er hard gewerkt door zorgaanbieders en gemeenten aan de implementatie. Een groot compliment voor alle partijen die zich hiermee bezig hebben gehouden!
Het resultaat van het harde werken; de implementatie is bijna volledig afgerond. Met deze nieuwsbrief geven we u een update over de stand van zaken wat betreft de implementatie, geven we u specifieke informatie over het declareren van een aantal resultaten en leest u hoe u ons het beste kan bereiken.
Implementatie
In eerste instantie hebben we ons gericht op de administratieve omzetting van de resultaten naar de nieuwe aanbesteding(en), zodat de zorgverlening kon blijven doorgaan. De contracten, handreiking en matrix zijn intern en extern verspreid. Zowel voor de externe verwijzers als intern zijn er informatiebijeenkomsten gehouden. Inmiddels ligt de focus op het inrichten van de processen die nodig zijn om onze samenwerking verder vorm te geven.
Cliëntgebonden tijd declareren
Zorgaanbieders van Ambulante Gezinsbehandeling, Vaktherapie, Intensieve Ambulante Gezinsbehandeling, Basis en Specialistische GGZ en Specialistische GGZ Instellingen, kunnen cliëntgebonden tijd declareren. Onder cliëntgebonden tijd verstaan we directe en indirecte tijd.
Direct cliëntgebonden tijd is: de contacttijd die een professional aan een cliënt besteedt bij een activiteit. Dit kan zijn; face to face contacttijd, telefonische contacttijd (ear to ear) en elektronische contacttijd (bit-to-bit).
Indirect cliëntgebonden tijd is: indirecte tijd die samenhangt met het uitvoeren van een direct cliëntgebonden activiteit, zoals een behandel-, begeleidings- of verplegingsactiviteit. Denk hierbij aan: het voorbereiden van een activiteit, verslaglegging en administratie in het kader van de activiteit, het opruimen van de speelkamer bij een behandelcontact met kleine kinderen, hersteltijd na een intensieve behandelsessie. Ook de reistijd van cliënt naar cliënt valt hieronder.
Declareren bij tijdelijke afwezigheid binnen een verblijfsindicatie (jeugd)
Om te kunnen declareren dient de jeugdige te verblijven op de locatie. Onder bepaalde voorwaarden kunt u bij een verblijfsindicatie, zonder dat de jeugdige daar verblijft, toch declareren.
Definitie afwezigheid
De periode van tijdelijke afwezigheid begint op de eerste dag na vertrek bij de zorgaanbieder of het woonadres en eindigt op de dag vóór de terugkomst.
Voorwaarden
Wanneer bovenstaande van toepassing is, dan gelden de volgende voorwaarden voor het declareren van afwezigheidsdagen, vanwege vakantie, logeren of gesloten plaatsing:
– maximaal 14 aaneengesloten dagen per keer en;
– maximaal 42 dagen per kalenderjaar.
De afwezigheidsdagen die buiten deze voorwaarden vallen kunt u dus niet declareren.
Let op: het aantal dagen zoals hierboven weergegeven wordt, worden na rato bepaald. Een voorbeeld: indien de verblijfsduur start op 1 juli van het jaar, dan kan afwezigheid worden bekostigd voor maximaal 7 dagen aaneengesloten en maximaal 21 dagen per kalenderjaar.
Voorbeelden afwezigheid
Voorbeeld 1
Een cliënt gaat op familiebezoek. Hij wordt op vrijdag 26 juni opgehaald en op zondag 28 juni weer teruggebracht. Als afwezigheidsdag wordt uitsluitend zaterdag 27 juni geregistreerd. Komt cliënt maandag 29 juni terug in de instelling, dan gelden 2 afwezigheidsdagen, namelijk zaterdag 27 en zondag 28 juni.
Voorbeeld 2
Een cliënt verblijft sinds 1 mei bij een zorgaanbieder. Hij gaat op woensdag 3 juni met vakantie. Op vrijdag 12 juni komt hij terug in de instelling. Er gelden acht afwezigheidsdagen: de eerste is donderdag 4 juni. De laatste dag is donderdag 11 juni.
Stel dat deze cliënt terugkomt op zondag 21 juni. Dan blijft de eerste afwezigheidsdag donderdag 4 juni. De laatste afwezigheidsdag is nu woensdag 18 juni. De dagen vanaf donderdag 19 juni tellen namelijk niet mee, omdat het maximum van 14 aaneengesloten dagen per keer is bereikt.
Communicatie
De afgelopen periode hebben wij via verschillende kanalen en emailadressen met u gecommuniceerd. Dit kan voor enige verwarring hebben gezorgd. Excuses daarvoor. Om het voor u én ons overzichtelijker te maken, geven we u een overzicht van hoe u het beste contact met ons kan opnemen. Door uw vraag en/of opmerking naar het specifieke emailadres te sturen, komt het direct bij de juiste afdeling terecht.
Let op: vanaf heden is het emailadres inkoopnmd2020@assen.nl niet meer in gebruik.
Vragen over inkoop en raamcontract
Al uw vragen over de inkoop en over uw raamcontract kunt u mailen naar contractnmd@noordenveld.nl. U kunt ook rechtstreeks contact opnemen met uw contractmanager. Mocht u nog geen contractmanager toegewezen hebben gekregen; u ontvangt in een later stadium meer informatie over uw vaste contractmanager.
Vragen over de implementatie en administratie
Tot 1 november kunt u uw vragen over de omzetting van de beschikking in het nieuwe inkoopmodel nog mailen naar implementatienmd@assen.nl.
Ná 1 november kunt u uw vragen over declaraties, beschikkingen et cetera, mailen naar de betreffende gemeente.
Gemeente AA en Hunze: Zorgaanbieders@aaenhunze.nl
Gemeente Assen: Zorgaanbieders@assen.nl
Gemeente Midden-Drenthe: Zorgaanbieders@middendrenthe.nl
Gemeente Noordenveld: Zorgaanbieders@noordenveld.nl
Gemeente Tynaarlo: Zorgaanbieders@tynaarlo.nl
Let op: het emailadres implementatienmd@assen.nl is na 1 november niet meer in gebruik.
Vragen over casusregie en verwijzingen
Voor al uw vragen over casusregie en verwijzingen kunt u contact opnemen met de toegangsafdeling van de betreffende gemeente.
Gemeente Aa en Hunze: info@stichtingattenta.nl
Gemeente Assen: jeugd@assen.nl of teaminwonersplein@assen.nl
Gemeente Midden Drenthe: fo.cjg@middendrenthe.nl of wmo@middendrenthe.nl
Gemeente Noordenveld: toegang@noordenveld.nl
Gemeente Tynaarlo: sociaalteam@tynaarlo.nl
Melding maken van calamiteiten
In Nederland zijn de aanbieders van een maatschappelijke ondersteuning wettelijk verantwoordelijk voor kwalitatief goede en veilige ondersteuning. Aanbieders zijn verplicht calamiteiten en geweldsincidenten te melden.
Ieder calamiteit die bij de verstrekking van een voorziening heeft plaatsgevonden en/of indien er sprake is van geweld bij de verstrekking van een voorziening, dient gemeld te worden. Door het melden van een calamiteit en/of geweldsincident kan de kwaliteit van de geboden ondersteuning verbeterd worden.
U kunt uw melding digitaal maken via onze website: klik hier voor het meldingsformulier
Heeft u vragen over uw melding? Of twijfelt u over het melden van uw voorval? Neem dan contact op met de kwaliteitsmanagers via kwaliteitsmanagersnmd@assen.nl
Tot slot
Houd onze website in de gaten voor de meest actuele informatie. Heeft u een algemene vraag? Dan kunt u het contactformulier invullen en proberen we u zo snel mogelijk antwoord te geven.