Niet alle zorgaanbieders melden incidenten en calamiteiten zoals dat moet. Dit blijkt uit een themaonderzoek van het kwaliteitsteam van NMD-samenwerking.
Het onderzoek geeft antwoord op vragen als: Wie meldt wat? Waarom wordt er soms niet gemeld? En hoe kan dit beter?
Belangrijkste uitkomst
Het onderzoek is uitgevoerd onder gecontracteerde zorgaanbieders van begeleid wonen en ambulante begeleiding. Meer dan de helft van de gevraagde zorgaanbieders deed mee aan het onderzoek. De vragen gingen over de periode van januari tot en met december 2023. De belangrijkste uitkomst is dat niet alle zorgaanbieders goed weten wanneer ze een incident of calamiteit moeten melden bij de toezichthouders van de Wmo. Ook ontvangen zij niet altijd een reactie na een melding. Dit zorgt voor onduidelijkheid.
De toezichthouders geven een aantal oplossingen. Bijvoorbeeld: betere voorlichting, duidelijke werkprocessen en vaker telefonisch contact na een melding. Ook moeten gedragswetenschappers vaker betrokken worden bij het onderzoek van een incident.
Hoe nu verder?
Met dit onderzoek willen de vijf gemeenten de zorg veiliger maken. Door samen te werken met zorgaanbieders willen ze zorgen voor meer duidelijkheid en betere opvolging van incidenten en calamiteiten.
Meer lezen?
Wilt u precies weten wat er onderzocht is en welke stappen nu worden genomen? Dat leest u in deze infographic.