Toezicht- en handhavingsbeleid
Eén van de grootste prioriteiten van NMD-samenwerking ligt bij het beschermen van onze (meest) kwetsbare inwoners. Voorop staat dat de meeste inwoners en aanbieders de beste intenties hebben en het vaak ook goed doen. Maar als er iets fout gaat of er wordt fraude gepleegd, dan is de gemeente verplicht om dit te corrigeren of aan te pakken.
NMD-samenwerking werkt samen in het toezicht houden op en handhaven van de kwaliteit en rechtmatigheid van de geboden zorg en ondersteuning. In het Toezicht- en Handhavingsbeleid Wmo 2015 en Jeugdwet is vastgelegd hoe de NMD-gemeenten toezicht en handhaving toepassen.
Samenvatting
Hieronder staan de belangrijkste pijlers uit het beleid. Aan deze samenvatting kunnen geen rechten worden ontleend, het vastgestelde beleid is leidend.
Voorop staat dat de meeste inwoners en aanbieders de beste intenties hebben en het vaak ook goed doen. Toezicht en handhaving is gericht op (kwaliteits)verbetering, daarnaast draagt het bij aan een doelmatige en rechtmatige besteding van zorggelden. Het toezicht- en handhavingsbeleid is één van de middelen die wij inzetten om te voorkomen dat budgetten voor jeugdhulp en maatschappelijke ondersteuning onnodig worden belast door onjuist (waaronder onrechtmatig) gebruik. Ook willen wij kwetsbare inwoners beschermen tegen zorgaanbieders die kwalitatief onvoldoende ondersteuning leveren, misbruik maken van cliënten en/of frauderen met gemeenschapsgeld.
NMD-samenwerking werkt volgens de cirkel van naleving: door goede communicatie en dienstverlening voorkomen we zoveel mogelijk fouten en fraude. Wij controleren periodiek en wanneer er sprake is van onrechtmatig gebruik, sanctioneren wij op maat. Op maat sanctioneren leidt echter niet tot willekeur: gelijke gevallen worden gelijk behandeld en ongelijke gevallen ongelijk. De kracht van de cirkel van naleving is gelegen in de integrale visie op het toezicht- en handhavingsproces: er is niet alleen aandacht voor repressie maar het begint bij preventie. Door goed en duidelijk te communiceren met inwoners, cliënten en aanbieders, optimale dienstverlening en eenduidige werkprocessen, kan een groot deel van fouten en fraude worden voorkomen.
Wij houden toezicht op de kwaliteit van de verstrekte voorzieningen op grond van de Wmo 2015 en de Jeugdwet. Ook houden wij toezicht op de rechtmatige inzet en gebruik van de verstrekte voorzieningen, middelen en persoonsgebonden budgetten op grond van de Wmo 2015 en Jeugdwet. Bij het uitvoeren van het toezicht zijn het Drents kwaliteitskader sociaal domein, het bijbehorend toetsingskader en afgesloten contracten met aanbieders, van toepassing. Ons toezicht is proportioneel en conform de wettelijke kaders.
Wanneer een toezichthouder constateert dat niet aan de kwaliteitseisen voldaan wordt en/of er sprake is van onrechtmatigheden, dan gaan wij altijd over tot handhaving. In de handhavingspiramide zijn de verschillende handhavingsinterventies opgenomen die kunnen worden ingezet. De handhavingspiramide is niet bedoeld als statisch stappenplan, per geval moet bekeken worden welke interventie(s) op korte en langere termijn het meest effectief is/zijn. Het afwegingskader in het toetsingskader geldt als basis.
Inwoners kunnen via het ‘Meldpunt kwaliteit en rechtmatigheid’ signalen doorgeven wanneer zij denken dat een zorgaanbieder een fout maakt, fraude pleegt of onvoldoende kwaliteit biedt.
Om bij te dragen aan preventie en de transparantie van het toezicht, worden de rapporten van bevindingen van de toezichthouders Wmo 2015 openbaar gemaakt. Dit gebeurt conform de ‘Nadere regels inzake actieve openbaarmaking inzake rapporten van bevindingen WMO-toezicht’.